Friday, January 20, 2012

gembira walau berduka

dari jauh kedengaran suara dia yang ceria. dari tahap kenyaringan suara memang sah dialah gerangan manusia tuan pemilik suara. jarum jam sudah menunjuk pada angka 2. lewat dia balik, mungkin kerana raptai perlantikan pengawas. mungkin.


usai bersolat kakiku dihala laju ke biliknya. suaranya yang tampak ceria berbeza gila dengan muka cuka yang dihidangkan saat kakiku melangkah masuk. otakku yang terkejut terjam buat satu minute. apabila berjalan baru terkeluar persoalan ' asal muka dia masam kalah cuka nih? ' tapi soalan ku tiada jawapannya. belum sempat soalan diutarakan kepada umpanya badan, batang hidungnya sudah  tak kerlihatan. so, soalan tadi ditanya pada adik bilik dia je la. but still. no answer. semua yang ditanya hanya mengankat bahu tanda tak tahu.




tidak betah duduk lama-lama apabila ditayang muka masam kalah cuka buatan kakiku melangkah keluar. kaki dibawa kearah toilet, mahu menyegarkan badan yang melekit melekat macam pelekat. kaki kiri dihayun masuk ke toilet. muka diangakat dan mata terpandang gerangan tuan yang bermuram durjana. automatic mulut menjeritkan " nina ! " lalu kai mengikut rentak berjalan masuk ke bilik mandi.



dia yang tadi muka masam mengalahkan cuka campur kopi 'o' membuka mulut bertanya " hang baru nak mandi ka? " - the typical soalan. aku pun " haaa" kan je la.

" hang mai tadi pukul berapa? "
" 2? " aku yang sedang membuka pili air terhenti.
" 2? ala tak dan dah la "
" tak dan apa? basuh baju ? "
" baju memang aku sumbat je la. ni buku tak susun lagi ni "
" lek ar . buku sikit ja la. dan punya la. " swussshhh. bunyi air dari shower menghentikan perbualan kami.





loceng yang berbunyi membuat lamunan tadi terganggu. bergegas kaki dibawa berlari meniti anak tangga yang tersusun banyak. kaki yang tersarung stokin melangkah masuk ke dewan makan. bertsokin okay. besa la budak skema. ketika peka dengar leteran cikgu yang berjela sehingga nak terlena, ada kertas datang melayang dari cik nina. kertas yang mengatakan dia telah mendapat tawaran ke MRSM tun ghafar baba. terus kepala dilipat mautkan 90 darjah ke kanan. jelas tertayang wajah nina dengan mata yang dah masuk tahap banjir. hati rasa macam nak reyau puas-puas but at the same time rasa nak senyum sampai esok pagi. sedih sebab nanti dah tak ada dia yang memang tak berganti kat smkdob and happy sebab dia dapat apa yang dia nak and bangga sebab kawan aku yang sorang tu dapat MRSM pandai.



otak waktu tu dok bayang nina jadi watak utama cerita hlovate dah. dapat pi oversea la apa la. terus aku happy je. sampai nadia dok tanya awat aku tak reyau. waktu otak dok bayang nina jadi macam watak utama hlovate. pi oversea la apa la. terus muka happy air-mata pi sembunyi dalam gua. nak save katanya. lagipun time tu panas. air mata aku ni puteri lilin sikit.



anyway aku happy for hang nina. mana ja hang pi hang still hidup so aku takkan reyau. aku nak simpan stok air mata bagi meleleh habis bila hang kahwin nanti. muahaha !







p/s : aku mintak sekolah menengah integrasi gomabk for rayuan. doakan aku dapat ya ~


No comments:

kalau suka blog mimi sila like di sini ~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...