Sunday, October 23, 2011

cerpen : kau

aku berjalan sayu menuju ke surau . di malam-malam sepi ini ingatan ku melayang ke waktu kita bersama dahulu . ya . kita . aku dan kau . masihkah kau ingat detik pertama kita berkenalan ? masihkah kau ingat salam yang kau hulurkan ? masihkah kau ingat detik pertama pertemuan ? pertemuan yang tak terjangka bukan . detik pertemuan yang membuatkan hidupku berubah sekelip mata . 

andai kita tidak bertemu sudah pasti sekarang aku sedang hidup bahagia bersama keluargaku . andai kita tak bertemu sudah pasti aku sudah menjadi wanita yang bekerjaya sekarang ini . andai cintaku bukan milikmu tika itu pasti semua ini tidak mungkin terjadi . andai aku tidak menyambut salam persahabatanmu dahulu sudah pasti jiwaku takkan terseksa sebegini . terlalu banyak andai yang berlegar di minda kecil konetku ini . terlalu banyak seumpama bintang-bintang yang bertaburan di dada langit tika ini . bintang . ya bintang . mindaku menjana memori dahulu kala . tertayang kembali detik yang indah bagiku dahulu .


" awak , bintang tu cantikkan " kataku sambil menunjukkan kearah bintang yang ku maksudkan itu .
" yang mana satu ? banyak sangat la bintang . "
 " ala yang tu la . " kataku lagi sambil menunding jari ku kearah segroup bintang .
" semua tu ka ? "
" tak . yang tu la . " balasku lagi sambil menukar arah tundingan jari kearah diriku sendiri .
" owh . main-main ek ? nak kena ni . " katanya sambil menunjukkan eksyen seperti hendak menggelet diriku yang cekeding ini . jangan salah sangka ya . kami dah kahwin . ya . kahwin lari . perkahwinan inilah yang menyebabkan huru hara dalam hidupku . mungkin kerana tiadanya restu dari ke empat-empat ibu , bapa , ibu mertuaku dan bapa mertuaku . 

ya . 
disebabkan tiadanya restu hidup kami yang pada mulanya indah bagai taman di syurga menjadi huru-hara . pertambahan pekerja asing yang begitu mendadak memberi impak yang besar buat kami . susah benar mahu mencari kerja ketika itu . tapi . walau bertapa sukarnya hidup kami tika itu , kami tetap tidak pernah mengalah . walau berapa banyak sekalipun diriku ini dikasari aku tetap sabar menghadapinya . kerana aku telah berjanji . berjanji bahawa aku akan sentiasa bersamanya dalam apa jua keadaan . hinggalah satu detik yang bermakna dalam hidupku tiba .

" awak , saya dah dapat gaji untuk bulan ni . bulan ni punya gaji lebih sikit sebab tambah dengan bonus . "
" bagusla kalau macam tu . " aku tersenyum riang .
" jom kita pergi bali . "
" hah ? untuk apa ? "
" pergi makan angin la . saya kesian tengok awak asyik kerja ja memanjang . lepas kerja buat kerja rumah pula . sebab tu la saya nak ajak awak pergi bali . sambil-sambil tu kita boleh honeymoon sekali kan . "
" honeymoon apa lagi abang ni . kita ni dah jadi pengantin basi la . "
" ala takpa la . anggap ja percutian ni satu hadiah dari saya kat awak okey . "

aku memanggung kepala . mataku liar mencari anak matanya .kelihatan cahaya cinta dari situ . ya . mungkin ini yang terbaik . aku membalas senyumannya dengan senyuman yang paling manis pernah aku ada . 

                 *                                                 *                                                      *

" abang . bangun la bang . cepat la . nanti kita lambat pula nak pergi jalan-jalan . "
" ermm .. kejap la .. "
" abang . kalau macam ni biar saya pergi sorang je la . " katku kuat lalu berjalan keluar dari bilik . sebenarnya aku cuma mengacah saje . tak berani la aku nak pergi jalan-jalan kat tempat orang macamni sorang-sorang . aku turun ke bahagian bawah hotel untuk membukus sarapan buat kami berdua . 


selesai membali sarapan , aku menapak kembali ke arah bilik kami berdua . pintu bilik ku ketuk perlahan tetapi tiada balasan darinya . aku ketuk kembali dengan ketukkan yang lebih kuat . tiada juga reaksi darinya . aku kemudiannya memulas tombol pintu yang ku sangka berkunci tapi rupanya tidak . perlahan-lahan aku membuka pintu tersebut dan berjalan masuk .

aku bagaikan terkena kejutan elktrik ( rasa macam kena heart attack pun ada gak ) apabila melihat keadaan bilik kami yang bersepah . aku jatuh terjelepuk apabila mataku tertacap kearah tunuh suamiku yang berlumuran darah . darah . darah . pukul . mati . tak semua ni tak benar . ni .. ni mimpi ja . kau bukak mata satgi semua okey . aku membuka mataku kembali . malang bagiku kerana semua yang ku sangka mimpi rupanya adalah satu kebenaran . 

" polis ! jangan bergerak ! " aku dikejutkan dengan sergahan dari pihak polis . 


__________________________________________________________________________________


dua tahun telah berlalu dari detik hitam itu . rumah ku kini ialah di hospital . aku disahkan menghidapi AIDS . mungkin kerana dia ataupun mungkin ini takdir-Nya . keluargaku pula sudah tidak sudi menatap wajahku lagi . tambah-tambah ayah dan ibuku pergi menyambut seruan ilahi setelah beberapa bulan perkahwinan kami . aku langsung tidak mendapat berita tentang kematian mereka . sayu benar hatiku apabila mengetahui kebenaran ini tidak lama dahulu .

aku mengangkat muka . melihat bulan yang bersinar terang . belihat bintang yang tidak penat bergemerlipan . mungkin dia telah menjadi salah satu dari bintang itu . tapi , yang ku tahu dia sudah berada di atas sana . bersama kedua ibu bapaku yang entah memaafkan aku atau tidak . pernah terlintas di fikiranku untuk menamatkan riwayat ku sendiri . tapi aku teringat kata-katanya satu ketika dahulu . jangan bunuh diri untuk abang . sayang nyawa yang merupakan satu pinjaman . janji dengan abang okey . terlayar dimataku senyuman ikhlas seorang suami yang berusaha sehabis upaya untuk memberikan aku kehidupan yang sempurna .

walau apa pun yang terjadi . dialah bidadaraku . walaupun kadang ku menyesal seribu kata . tapi sesalan itu sudah tak berguna .

No comments:

kalau suka blog mimi sila like di sini ~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...